ένα νέο μοντέλο για την τέχνη [*] by cpil.

Ο Κωνσταντίνος έχει ξεκινήσει ένα ενδιαφέρον πείραμα: Για να κάνει την επόμενή του ταινία, χρειάζεται $35,000. Αποφάσισε να τα συγκεντρώσει από προσφορές ανθρώπων που θα δώσουν τα χρήματα από πριν και αυτός σε αντάλλαγμα θα δώσει το αποτέλεσμα της δουλειάς του (την ταινία) ελεύθερο για κάθε τον καθένα. [**]

Είναι ένα μοντέλο για την παραγωγή τέχνης που υποστηρίζω 1000%.

Πρώτον, ο δημιουργός δεν μπαίνει σε μία λογική χρηματιστηρίου. Δεν ποντάρει τον χρόνο του και το ταλέντο του, ελπίζοντας να βγάλει από τίποτα ως πάρα πολλά. Προσδιορίζει, όπως κάνει κάθε εργαζόμενος, πόσο κοστολογείται την συγκεκριμένη στιγμή η δουλειά του, ο χρόνος του, το ταλέντο του (βάλτε ό,τι άλλο θέλετε), και ζητάει τα χρήματα από την κοινωνία. Αν τα συγκεντρώσει, προχωράει στην δημιουργία.

Αυτό σημαίνει αυτόματα ότι από την στιγμή που θα τελειώσει το έργο του, δεν έχει κανένα λόγο να προσλαμβάνει δικηγόρους, υπηρεσίες της Ασφάλειας ή διεθνείς οργανισμούς για να το “προστατέψουν”. Πληρώθηκε για αυτό όσο ήθελε και το δίνει στο κοινό. Αυτό μπορεί ελεύθερα να το αντιγράψει, να το μοιράσει στους φίλους του, να το προβάλει στο μπαρ του ή στην σχολική εκδήλωση.

Κατά την γνώμη μου είναι και πολύ πιο ηθικό. Το ξέρω ότι θα στεναχωρήσω τους φίλους δημιουργούς, αλλά ποτέ δεν κατάλαβα γιατί πρέπει να μπορεί ένας καλιτέχνης να ζήσει μία ολόκληρη ζωή από τα δικαιώματα ενός βιβλίου ή ενός τραγουδιού -και στο κάτω-κάτω, αν αυτό ισχύει για ένα χιτάκι, γιατί να μην ισχύει και για τον αρχιτέκτονα ή τον μηχανικό μίας γέφυρας ή ενός σπιτιού.

Το μοντέλο μοιάζει πολύ με την αναγεννησιακή πατρωνία, μόνο που εδώ δεν εξαρτάται ο καλλιτέχνης από ένα πλούσιο πατρώνο που θα του ορίσει τί θα κάνει και τί όχι.

Αν σας αρέσει η ιδέα, αν σας αρέσουν προηγούμενες δουλειές του Κωνσταντίνου, αν θέλετε να δημιουργήσει ελεύθερα την επόμενη ταινία του, αν θέλετε να μπορείτε να την φυλάξετε στον υπολογιστή σας, να την κόψετε DVD και να την δώσετε στους φίλους σας χωρίς να θεωρείστε εγκληματίες, ΠΡΕΠΕΙ να πάτε στο http://www.fundable.com/groupactions/groupaction.2009-09-15.3238426801 και να συνεισφέρετε.

Ίσως να γίνετε μέρος μίας ιστορικής στιγμής!

Φίλοι bloggers, μην περιοριστείτε να link-άρετε απλά, η ταινία δεν γίνεται με links -αν και αυτά βοηθάνε σε αυτή την περίπτωση…


[*] δεν είναι εντελώς νέα η ιδέα, είμαι σίγουρος ότι την έχω ξαναδιαβάσει και μάλιστα ότι έχω κάνει share κάποιο σχετικό post, αλλά δεν το βρίσκω. Το διευκρινίζω, απλά για να μην μπούμε στην διαδικασία του ποιος ήταν πρώτος :-)

[**] Κωσταντίνε, πρέπει να διευκρινίσεις την άδεια! Τί θα έλεγες για CC Attribution; Ναι, κάποιοι θα την χρησιμοποιήσουν εμπορικά και είναι άδικο, αλλά αυτό νομίζω ότι θα συμβεί γιατί θα είσαι η εξαίρεση. Αν το μοντέλο σου το ακολουθήσουν πολλοί, με CC Attribution, θα δημιουργηθεί μία αγορά στην οποία δεν θα μπορεί κάποιος να πουλήσει το έργο σου, παρά μόνο την επιπλέον δουλειά-επένδυση που ίσως κάνει (π.χ. να έχει αίθουσα προβολής), αφού ο ανταγωνιστής του θα μπορεί να δώσει το ίδιο προϊόν σε χαμηλότερη τιμή.

Εναλλακτικά, βέβαια υπάρχει και το CC Non Commercial.

update: η άδεια είναι Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Greece License.

13 Responses to ένα νέο μοντέλο για την τέχνη [*] by cpil.

  1. cghera says:

    Δεν γνωρίζω από κινηματογραφικές παραγωγές αλλά δεν είναι κάπως πολλά τα 35.000 ευρώ για μία δεκάλεπτη ταινία; Αν ο cpil δει αυτό το Post θα ήθελα να μου απαντήσει. Τί έξοδα συμπεριλαμβάνονται σε αυτό το ποσό; Η ιδέα είναι ενδιαφέρουσα αλλά δεν ξέρω αν θα πετύχει σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα να μαζευτεί αυτό το ποσό. Πόσο μάλλον για μία ταινία μικρού μήκους. Μακάρι να πετύχει.

  2. Panayotis says:

    @cghera: Εγώ θα προτιμούσα να μην μας πει ο cpil. Έκανε τους λογαριασμούς του και είπε ότι αν συγκεντρώσει τόσα χρήματα θα την κάνει. Είναι απλό.

    Στην συγκεκριμένη περίπτωση μάλιστα, ο καθένας μας μπορεί να δώσει 0, 1 ή 35.000, όσο νομίζει. Προσωπικά, ελπίζω να έχει συμπεριλάβει στο κόστος ένα σημαντικό ποσό για τον χρόνο και το ταλέντο του.

    Αν και από περιέργεια θα ήθελα και εγώ να μάθω τα κόστη παραγωγής, νομίζω ότι δεν πρέπει να συνδέσουμε τα δύο θέματα.

  3. Pingback: Lets make history – Συμμετοχική ταινία « Κάτοικος Γυάλινου Πύργου

  4. papo says:

    εχω προσπαθήσει 2 φορές με αυτή την μαλακία το fundraising και τις 2 φορές – έσκασε με error!! θα προσπαθήσω ξανά…

  5. dealsend says:

    Σχετικά με την άδεια, θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί -μάλιστα κολάει απολυτα- και κάποια άδεια CC+

    Φαντάζομαι όμως μετα θα έπρεπε να υπάρχει κι ένα σχήμα ανάλογο Sellaband για όσους συμμετείχαν με δωρεες.

  6. Το πιο σημαντικό για μένα είναι, πως γίνεται μια έξυπνη προσπάθεια χρηματοδότησης εκτός κυκλωμάτων, που βάζει στο παιχνίδι τους ΄”θεατές” καθιστώντας τους συμπαραγωγούς. Νομίζω ότι σε καιρούς κρίσης μόνο με τέτοιες καινοτομίες μπορούμε να πάμε μπροστά.

  7. mave says:

    Αντίστοιχα μπορείτε να δείτε τη δουλειά του blender foundation που έχει παράγει με τον ίδιο τρόπο 2 ταινίες και 1 παιχνίδι Η/υ μέχρι στιγμής. Οι άδειες που χρησιμοποίησαν ήταν CC αφήνοντας ελέυθερη και την εμπορική εκμετάλευση από τρίτους.

    links:
    orange.blender.org
    apricot.blender.org
    http://www.bigbuckbunny.org/

    και η νέα ταινία τους που βρίσκεται σε pre-production :
    durian.blender.org

  8. Chi says:

    “…ποτέ δεν κατάλαβα γιατί πρέπει να μπορεί ένας καλιτέχνης να ζήσει μία ολόκληρη ζωή από τα δικαιώματα ενός βιβλίου ή ενός τραγουδιού -και στο κάτω-κάτω, αν αυτό ισχύει για ένα χιτάκι, γιατί να μην ισχύει και για τον αρχιτέκτονα ή τον μηχανικό μίας γέφυρας ή ενός σπιτιού”

    Ένα βιβλίο και ένα τραγούδι (καλύτερα, περιεχόμενο σε μορφή κειμένου και ήχου), αναπαράγονται και χρησιμοποιούνται ποικιλοτρόπως.

    Δεν συμβαίνει το ίδιο με ένα σπίτι και μία γέφυρα.

  9. Kos_p says:

    @7.Chi

    to idio k h gefura h’ opoiodipote ktisma… pera apo tin opoiadipote xristiki tous aksia , mporei na einai apo pigi empneusis gia opoiadipote drasthriotita h’ na anaparax8ei se ena pinaka/fotografia.

    na zitisoun oi arxitektones pneumatika dikaiwmata gia opoiadipote fotografia periexei dimiourgimata tous?

    nomizw oti h antistoixia pou e8eses panagioti mporei na efarmostei to idio se opoiodipote klado, opou h antistoixia deixnei ton paralogismo pou epikratei me tin “idioktisia tis texnhs”.

  10. Pingback: Let's make history | neolaia.gr - Το στέκι των νέων!

  11. mjon says:

    Παναγιώτη συμφωνώ απόλυτα με όσα λες αλλά αυτή η μέθοδος έχει και ένα μειονέκτημα. Ο κόσμος καλείται να πληρώσει για κάτι που ακόμη δεν έχει δει. Ο κίνδυνος είναι είτε το αποτέλεσμα να μην είναι καλό είτε να μην είναι το αναμενόμενο. Σε αντίθεση με σήμερα που πρώτα βγαίνει μια ταινία, εισπράτει τις ανάλογες κριτικές και στη συνέχεια ο καθένας κρίνει την ταινία και αποφασίζει αν θα αγοράσει το dvd ή όχι.
    Είναι καλό σαν ιδέα αλλά θέλει και κάποιες τροποποιήσεις γιατί έτσι νομίζω δε μπορεί να λειτουργήσει ικανοποιητικά.

  12. Πάνος says:

    Σήκω Σκορτσέζε για να δεις το cpil της αλλαγής!
    Να με συμπαθάτε αλλά δε βλέπω κανενός είδους πρωτοπορεία αλλά το κόσμο του διαδικτύο να περνάει κρίση αυτοπάθειας του στυλ “η τέχνη για τη τέχνη”
    Θα μπορούσε ό οποιος θέλει να φτιάξει μία ταινία να κάνει μια ωράια ανοιχτή παρουσίαση και να βρει χορηγούς που θέλουν να επενδύσουν στην τέχνη του
    Θα μπορούσε να προσφέρει τη συμμετοχή στα γυρίσματα μέσω μπλογκ με συνδρομή
    Η επιλογή “τον οβολό σας παρακαλώ” μοιάζει με ένα πετυχημένο publicity stunt

  13. geraki says:

    Συμπαθάτε με, αλλά όπως έγραψα και σε άλλη περίπτωση (http://metablogging.gr/archives/2346#comment-8084686) “Attribution-Noncommercial-No Derivative Works” είναι ένα απλό συνώνυμο του “freeware”, που δεν παρέχει καμία ελευθερία στο κοινό πλην της τζάμπα διανομής και της περαιτέρω αναδιανομής. Γι’αυτό και η συγκεκριμένη άδεια έχει το παρατσούκλι “free advertising”: κάτι που μπορεί να πηγαίνει ελεύθερα από χέρι σε χέρι και να πολλαπλασιάζεται με υποχρεωτική αναφορά στον δημιουργό αλλά χωρίς δικαίωμα επέμβασης στο περιεχόμενό του. Στην τελική, αν κάποιοι είναι να πληρώσουν θα πρέπει να πληρώσουν για περισσότερα δικαιώματα εκτός από την δωρεάν διανομή (δωρεάν για τους άλλους). Διαφορετικά δεν βλέπω κάτι τρομερό στο ότι για ένα έργο ο δημιουργός θα πληρωθεί από τρίτους για να διανεμηθεί το έργο σε ευρύτερο κοινό…