κάμερες αστυνομίας

ήθελα να γράψω για τις κάμερες της αστυνομίας και την βιντεοσκόπηση διαδηλώσεων κ.λ., αλλά όλο και έμενε πίσω. Ο Σπύρος γράφει μερικές απόψεις με τις οποίες γενικά συμφωνώ.

Δεν είναι βέβαια εύκολο θέμα. Μπορεί εύκολα να βρει κανείς περιπτώσεις που η ύπαρξη ή απουσία κάμερών θα είναι προς όφελος του συνόλου. Και νομίζω ότι δεν πρέπει να μπούμε πάλι σε μία συζήτηση ΝΑΙ/ΟΧΙ αλλά να δούμε τις διαφορετικές περιπτώσεις, τί κινδυνεύει σε κάθε περίπτωση (ασφάλεια, ατομικά δικαιώματα, έννομη τάξη, κ.λ.). Και βέβαια, δεν μπορούμε να αγνοήσουμε την εξέλιξη της τεχνολογίας που από την μία ίσως να επιτρέπει σε μερικά χρόνια αντί για κάμερες να χρησιμοποιούνται π.χ. δορυφόροι (από το μυαλό μου το βγάζω, αλλά δεν μπορεί να απέχει πολύ από την πραγματικότητα) και από την άλλη ότι σχεδόν όλοι μας έχουμε μία κάμερα πάνω μας (βλ. κινητά).

Αυτό που θα ήθελα εγώ είναι, ΑΝ σε κάποιες περιπτώσεις αποφασιστεί ότι η Αστυνομία θα μαγνητοσκοπεί κάποιες εκδηλώσεις (π.χ. διαδηλώσεις), τότε να έχουμε ΟΛΟΙ την εικόνα ΣΕ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ ΧΡΟΝΟ. Γιατί να μην υπάρχει το stream από τις κάμερες της Αστυνομίας διαθέσιμο στο internet; Κάτι τέτοιο θα επέτρεπε μεν στις αρχές να τεκμηριώσουν πιθανά αδικήματα, από την άλλη όλοι μας θα μπορούμε να έχουμε πλήρη εικόνα και να μην βασιζόμαστε σε αποσπάσματα video που ίσως να κρύβουν τί έγινε πριν ή μετά.

16 Comments

  1. kyanos
    Posted 5|Nov|2007 at 17:28 | Permalink

    Κάμερα στην κάμερα
    Μια αντι-λύση στης κάμερες είναι οι ακόμα περισσότερες κάμερες. Οι κάμερες των πολιτών που μαγνητοσκοπούν αυτούς που μαγνητοσκοπούν και αυτούς που αστυνομεύουν.

    Γιατί πλέων δεν παρακολουθούν μόνο αυτοί παρακολουθούμε και εμείς και εξετάζουμε με προσοχή τις κινήσεις τους και πρέπει να το έχουν υπ όψιν τους.

    Λοιπόν αν κατεβείτε στην διαδήλωση μην ξεχάσετε να πάρετε και την κάμερα σας

  2. Posted 5|Nov|2007 at 18:15 | Permalink

    ψυχραιμία

  3. Posted 5|Nov|2007 at 20:20 | Permalink

    Εξαιρετική πρόταση Παναγιώτη.

  4. Posted 5|Nov|2007 at 23:03 | Permalink

    Συμφωνώ με την πρότασή σου Παναγιώτη, live streaming από τις κάμερες στο internet! Ό,τι βλέπουν αυτοί να μπορούμε να το δούμε και εμείς.

  5. Posted 5|Nov|2007 at 23:26 | Permalink

    Ενδιαφέρον, αλλά ας μη συγχέουμε ανόμοια πράγματα: η βιντεοσκόπηση δημοσίων εκδηλώσεων από πολίτες, ακόμα κι αν ήταν παράνομη, δε μπορεί να ζημιώσει το δημοκρατικό κεκτημένο όσο η συστηματική καταγραφή, μακρόχρονη αποθήκευση και επεξεργασία (data mining / correlation με άλλες πηγές και profiling για συστηματική παρακολούθηση) των εικόνων από τα ίδια γεγονότα, ληφθέντων από τις αρχές ασφαλείας.
    Από τη στιγμή που η ΕΛ.ΑΣ βρέθηκε από την Αρχή Προστασίας Δεδομένων να παρανομεί στις παραμέτρους χρήσης των καμερών κυκλοφορίας και C4Ι (που επανατίθεται σε λειτουργία κι επίσημα πλέον), δε μπορώ να εμπιστευτώ ότι θα κάνει σύννομη και συνταγματική χρήση του μαγνητοσκοπημένου υλικού. Ας συσταθεί μόνιμη επιτροπή της Βουλής που θα λειτουργεί ως watchdog σε θέματα παραβιάσεων ατομικών δικαιωμάτων από την ΕΛ.ΑΣ (η Αρχή, προφανώς, δεν επαρκεί, δεν προλαβαίνει και δε μπορεί να επωμιστεί τέτοιο ρόλο), ας συμμορφωθεί η ίδια η ΕΛ.ΑΣ με το τρέχον νομικό πλαίσιο και τις παραμέτρους λειτουργίας των καμερών της, όπως τις προδιέγραψε η Αρχή, ας παρίσταται εισαγγελέας όπου γίνεται καταγραφή, για να βεβαιώνει το σύννομο της κάθε μαγνητοσκόπησης, και το ξανασυζητάμε. Χωρίς εχέγγυα προστασίας των ατομικών δικαιωμάτων, η μαζική καταγραφή είναι αναίτιο και προληπτικό φακέλωμα.

  6. Posted 5|Nov|2007 at 23:58 | Permalink

    Αστέρη, η ιδέα ενός watchdog από τη Βουλή με κάνει και ανατριχιάζω. Αυτούς εγώ δεν θα τους έβαζα to watch my dog, όχι να παριστάνουν το watchdog.

    Συμφωνώ όμως στην ανάγκη για την ύπαρξη ενός εποπτικού φορέα και πιστεύω πως αυτόν μπορούν να τον συγκροτήσουν πολίτες μέσω μιας ΜΚΟ.

    Όσον αφορά τώρα τη συστηματική επεξεργασία εικόνας, σε βάθος χρόνου, πιστεύω με συγκεκριμένους κανόνες και με αυστηρή εποπτεία θα μπορέσουμε να αποφύγουμε συστηματικές παραβιάσεις δικαιωμάτων. Φτάνει να εφαρμοστούν οι κανόνες. Κι εδώ θα παίξει σημαντικό ρόλο μια ΜΚΟ.

    Παράλληλα με έναν εξορθολογισμό στην οργάνωση της αστυνομίας έτσι ώστε να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη των πολιτώ προς την ΕΛΑΣ.

  7. Posted 6|Nov|2007 at 02:46 | Permalink

    Αν και η πίστη σου στις ΜΚΟ δεν έχει δικαιωθεί στα δικά μου μάτια, με βάση την έλλειψη έργου που έχουν επιδείξει μέχρι στιγμής στην Ελλάδα σε θέματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων, τουλάχιστον, δέχομαι ότι μιά τέτοια προσέγγιση θα μπορούσε να αποτελέσει μιά βάση συζήτησης. Πάντως, χωρίς καμία επιστασία, όπως συμβαίνει σήμερα, και:
    * με την δικομματική Βουλή να μη μπορεί να φυλάξει ούτε σκύλο, όπως σωστά λες,
    * με βάσιμες υπόνοιες διαπλοκής της δικαιοσύνης με την πολιτική ηγεσία
    * με την Αρχή να γαβγίζει ακίνδυνα στα πόδια της ΕΛ.ΑΣ (nipping at it’s heels),
    * και τις ΜΚΟ να μην διαθέτουν καν πεδίο αναγνωρισμένων αρμοδιοτήτων από το Σύνταγμα,
    , τέτοιες εξελίξεις είναι επικίνδυνες και πρέπει οπωσδήποτε να βρεθεί μιά φόρμουλα μικτής επιστασίας πριν προχωρήσουμε στην απεμπόληση κι άλλων ατομικών δικαιωμάτων στο βωμό μιάς ψευδαίσθησης αυξημένης ασφάλειας (τη στιγμή που η αύξηση της εγκληματικότητας πάει χέρι χέρι με την αύξηση της αστυνομοκρατίας, I might add).

    Για να μην κατηγορηθώ ως μονόπλευρος, πάντως, ορίστε και τα αποτελέσματα μιάς έκθεσης που στηρίζει τη θέση του Παναγιώτη. (Προσωπικά, τείνω να πιστεύω ότι η γενίκευση της παρακολούθησης δε θα μας κάνει περισσότερο δημοκράτες, αλλά περισσότερο μπανιστηρτζήδες…)

  8. Posted 6|Nov|2007 at 16:02 | Permalink

    Αστέρη, η αναγνώριση των ΜΚΟ από το Σύνταγμα είναι άσκοπη. Οι ΜΚΟ δεν χρειάζονται συνταγματική αναγνώριση για να λειτουργήσουν σωστά. Χρειάζονται υπεύθυνους πολίτες, ευαίσθητους πολίτες, πραγματικό δημοκρατικό φρόνημα, σεβασμό στους νόμους και στη νομιμότητα. Τι να σου κάνει το Σύνταγμα όταν λείπουν αυτά; Εδώ τόσα άλλα πράγματα που λέει το Σύνταγμα τα έχουμε κάνει γαργάρα — γιατί;

  9. Posted 6|Nov|2007 at 19:43 | Permalink

    Συμφωνώ με τον oneiros.

    Κατά τη γνώμη μου έχει παραγίνει το θέμα με τις κάμερες και με το πλασάρισμα τους ως απόλυτης λύσης για θέματα δημόσιας τάξης. Το πρόβλημα είναι η λειτουργία και η αποτελεσματικότητα του κράτους και της αστυνομίας στη συγκεκριμένη περίπτωση. Επειδή δεν μπορούν να πιάσουν 10-20-30 μπάχαλους θα πρέπει να γίνουν αλοιφή τα ατομικά δικαιώματα όλων των υπολοίπων? Απλά επειδή το θέμα της αποτελσματικότητας καίει και κανένας δεν θέλει να μιλάει (πόσο μάλλον να κάνει κάτι) γι αυτό, ρίχνουμε το μπαλάκι στις κάμερες ως την απόλυτη λύση.

    Είναι σαν να ηχογραφήσεις τον Κατέλη στo Abbey Road πιστεύοντας ότι θα γίνει Παβαρότι. Ημαρτον!
    Λ:ήρ, εξίσου ανατριχιάζω με το γεγονός ότι μία ΜΚΟ (ή αλλιώς μία παρέα ιδιωτών με κοινούς προβληματισμούς) θα αναλάβει εποπτικό ρόλο σε θέματα ασφαλείας σε μία δημοκρατική χώρα. Αυτό είναι έργο αυτών που εκλέγονται και αν δεν είμαστε ευχαριστημενοι από αυτούς θα πρέπει να εκλέξουμε άλλους και όχι αυτοί που εκλέγουμε να προσλάβουν ιδιώτες. Το επόμενο βήμα ποιο θα είναι; Η blackwater;

  10. Posted 6|Nov|2007 at 20:31 | Permalink

    Μπούλη, διαφωνώ. Εποπτικό ρόλο σε θέματα ασφαλείας — και σε κάθε θέμα δηλαδή — δεν έχουν μόνο αυτοί που εκλέγονται αλλά και οι ενεργοί πολίτες.

    Η Blackater, την τελευταία φορά που κοίταξα ήταν μια εμπορική ιδιωτική εταιρεία. Δεν είναι ΜΚΟ και δεν ξεκίνησε ως ΜΚΟ. Οι ΜΚΟ δεν είναι δυνατόν να εξελιχθούν σε εταιρείες τύπου Blackwater και δεν αντιλαμβάνομαι τι κερδίζουμε από τέτοιες κινδυνολογίες.

    Οι ΜΚΟ είναι μια έκφανση της κοινωνίας πολιτών. Τις ΜΚΟ δεν τις προσλαμβάβουν οι εκλέγμένοι αντιπρόσωποι αλλά τις συγκροτούν οι εκλογείς τους.

  11. Posted 7|Nov|2007 at 00:45 | Permalink

    Καιρό ψάχνω να βρω μια ακριβή λίστα με τις ελευθερίες των Ευρωπαίων που έχουν αναιρεθεί λόγω της αυξημένης επιτήρησης από τις αρχές. Άκομη δεν έχω βρει τίποτα. Αυτό που είχε πει ο Φρακλίνος κάποτε είναι ασαφές και διφορούμενο. Τότε όταν εξέφερε αυτή την ατάκα δεν είχε στο μυαλό του ουρανοξύστες κι αεροπλάνα.

    Αλλά ακόμη κι αν κάποια δικαιώματά μας παραβιάζονται, προτιμάτε να τα παραβιάζουν οι αρχές οι οποίες στο κάτω κάτω έπωμίζονται την ευθύνη της προστασίας μας ή οι τρομοκράτες, που προέρχονται από υποανάπτυκτες κουλτούρες και στο κάτω κάτω είναι εχθροί του ελεύθερου κόσμου;

    Στις ΗΠΑ υπάρχει το Patriot Act και το Homeland ecurity Act αλλά ας μην ξεχνάμε τι συνέβη εκεί πριν 7 χρόνια.

    Λοιπόν στην Ευρώπη ποιες ελευθερίες αφαιρέθηκαν; Η απαγόρευση μεταφοράς υγρών στ’ αεροπλάνα δεν είναι ελευθερία που αφαιρέθηκε, είναι μια παραπάνω ταλαιπωρία.

  12. Posted 7|Nov|2007 at 02:06 | Permalink

    Αλλά ακόμη κι αν κάποια δικαιώματά μας παραβιάζονται, προτιμάτε να τα παραβιάζουν οι αρχές οι οποίες στο κάτω κάτω έπωμίζονται την ευθύνη της προστασίας μας ή οι τρομοκράτες, που προέρχονται από υποανάπτυκτες κουλτούρες και στο κάτω κάτω είναι εχθροί του ελεύθερου κόσμου;
    Με συγχωρείς, αλλά αυτό δεν είναι επιχείρημα’ είναι flamebait τηλεοπτικής – paperback λογικής (“τι προτιμάτε, τον Jack Bauer / Jack Ryan ή τους απολίτιστους ragheads που θέλουν το κακό μας;”)
    Δυστυχώς, θα πρέπει να επανέλθω αργότερα στο θέμα.

  13. Posted 7|Nov|2007 at 12:47 | Permalink

    Λ:ηρ, επίτηδες το παρατράβηξα αναφέροντας τη Blackwater για να σου δείξω ότι με αυτό που προτείνεις ανοίγεις μία κερκόπορτα.

    Λες ότι δεν εμπιστεύεσαι τους εκλεγμένους. Σε μεγάλο βαθμό ούτε εγώ τους εμπιστεύομαι.

    Δεν καταλαβαίνω όμως γιατί πρέπει να εμπιστευτώ μία ομάδα πολιτών μόνο και μόνο επειδή δηλώνουν τίμιοι και προβληματισμένοι.

    Οι ΜΚΟ συγκροτούνται από τους εκλογείς τους αλλά για να γίνει αυτό που προτείνεις θα πρέπει η δουλειά να τους ανατεθεί από το κράτος. Με ποια κριτηρια?

  14. Posted 13|Nov|2007 at 02:48 | Permalink

    @ host
    Όχι άσχημη η ιδέα σου αλλά και όχι επαρκής νομίζω. Επαρκέστερη βλέπω αυτή του «γαλάζιου», λατινικά… Kyanos.

    @ Μπούλη
    Δεν τούς πιάνουν γιατί τούς είναι χρήσιμοι για να δυσφημίζουν τους ενεργούς πολίτες που κάνουν διαδηλώσεις (που σημαίνουν πολύ κόπο για τα Σώματα Αν-ασφάλειας) για να διαμαρτυρηθούν για κάτι. Απλά πράμματα. ΚΑΙ τους ξέρουν ΚΑΙ ευκολότατα θα μπορούσαν να τους συλλάβουν. Ξέρουν όμως ότι ΚΑΙ λίγοι είναι ΚΑΙ δύσκολα αναπαράξιμοι. Οπότε σκέφτονται «αν τους συλλάβουμε, πού θα βρούμε άλλους να μάς κάνουν τη δουλειά». Απλά πράμματα.

    @ λ:ηρ
    Τό ΜΕΓΑ θέμα είναι ΠΩΣ, με ποιά μέθοδο, διαδικασία κλπ θα γίνουν ενεργοί οι πολίτες. Έχω κάποιες ιδέες που θα διατυπώσω εν καιρώ στο blog μου ή και εδώ ή αλλού, αν ανοίξει σχετική συζήτηση.

    αγάπη – αφοπλισμός – ειρήνη
    Ναπολέων

  15. Posted 9|Dec|2007 at 16:53 | Permalink

    Οταν μιλάμε για κάμερες νομίζω μας διαφεύγει το βασικό δικαίωμα ζωής που σχετίζεται με αυτές,φυσικά διαφωνόντας στην καταγραφή κάθε προσωπικού δεδομένου δικαιώματος διαμαρτυρίας. Την ΕΠΙΒΕΛΗΜΕΝΗ κατΑΓΡΑΦΉ και συστηματική παρουσίαση έργου από την τροχαία για κρίσιμα σημεία του αστικού οδικού ιστού (πχ.Κηφισό, παραλιακή, Συγγρού κλπ) με σκοπό την σύλληψη παραβατών του ΚΟΚ. Κακώς μπερδεύουν κάποιοι το πρόσωπο της συνοδηγού με την καταγραφή των επικίνδυνων ελιγμών, των παραβιάσεων κόκκινου φαναριού, τις κόντρες, τις προπονήσεις για κυνηγητό με την τροχαία διαφόρων, από επίδοξων ληστών τραπεζών μέχρι ηχορυπαντές μηχανόβιοι, κλεφτρόνια και πρεζόνια-ντηλίβερι. Ενα καλά οργανωμένο σύστημα παρακολούθησης, καταγραφής και αυτόματης εφαρμογής των ποινών του ΚΟΚ θα ήταν σίγουρα το όνειρο των περσινών 3000 νεκρών από τροχαία και των 2500 μονίμως αναπήρων.Τα μισα στη πόλη και τη ΠΑΘΕ
    Αλλά επαναλαμβάνω μόνο για εγκληματικές ενέργειες.(εντολή εισαγγελέα) Πριν 15 χρόνια όταν υπήρχαν μόνο οι 20 κάμερες Σταδίου- Πανεπιστημίου(στα πιό άχρηστα μέρη)από πελάτες μου τροχαίους μου λένε πόσους παλαβούς ταρίφες(κυριολεκτώ από το ψυχιατρείο στο τιμόνι) είχαν παρατηρήσει ή πόσα νυχτερινά εγκλήματα παρασύρσεως πεζών είχαν διελευκάνει.
    Η πρόταση Βρυώνη για online με βρίσκει σύμφωνο,αν και να μην ξεχνάμε ποτέ οι ηλεκτρονικοί-χρήστες άνθρωποι ότι η χώρα μας με τις τόσες….. ανάγκες δεν έχει ένα πολιτιστικό ηλεκτρονικό αρχείο εικαστικών καλλιτεχνών από το 1930 και δώθε, έτσι να βλέπουμε ζωγράφους και χαράκτες βρε αδελφέ μια και την πάμε την……οθόνη.

  16. redblack
    Posted 15|Jan|2008 at 14:22 | Permalink

    Καμερες στις διαδηλωσεις λοιπον το θεμά και κατά ποσο βοηθουν στην καταπολεμηση της ‘εγκληματικότητας’ στις διαδηλωσεις.
    Καταρχην δεν συμφωνω με τον ορο εγκληματικοτητα αλλα αυτο είναι ενα άλλο μεγαλο θέμα προς συζητηση.
    Ας πουμε λοιπον ότι σε μια μεγάλη πορεία κάποιος ως επαναστατικη ή αντιδραστική ή όπως αλλιώς θέλετε πειτε την, κίνηση καιει μια τραπεζα. Έχετε δει πολλούς να κάνουν μια τετοια κίνηση και να μην φοράν κουκούλες;
    Με λίγα λόγια είτε τον παίρνει κάμερα ειτε όχι δεν γινεται να ταυτοποιηθεί η ταυτότητα του.
    Αρα τα πραματα ειναι απλά: Κατεβαζουν οι μπατσοι καμερες στην πορεια, παιρνουν βιντεο με τις ακαλυπτες φατσες αυτών που απλά διαμαρτυρονται για τα δικαιωματα τους ειρηνικα και μετα καθονται με την υσηχια τους και ετοιμάζουν κατι φακελους ισα με το μπόι τους για τους πολιτες που δεν ανεχονται να τους εκμεταλλευονται.
    Επειτα ο καθενας που ειναι χωμενος στα πραματα και θελει να μαθει τι εκανε ο χ Κωστας,Μητσος, αν ειναι υπακουος ή αντιδραστικος, αν θα δημιουργησει πιθανα προβληματα αν τον παρει στη δουλεψη του και λοιπα απλα κοιταει τους φακελους αυτους και ενημερωνεται πληρως.
    Παλιο το κολπο, γινεται από τις αρχες του περασμενου αιωνα..

4 Trackbacks

  1. By buzz on 5|Nov|2007 at 20:22

    Κάμερες, δικαιώματα και πραγματικότα…

    Νηφάλια και ρεαλιστική προσέγγιση από τον vrypan….

  2. By λ:ηρ » Blog Archive on 6|Nov|2007 at 09:59

    [...] vrypan έγραψε ένα εξαιρετικό κείμενο για τις κάμερες της αστυνομίας και τα ατομικά [...]

  3. [...] Κανείς δεν οφείλει να ξέρει τίποτα για κάποια “Ψιλικατζού” πέρα από το τι προσφέρει η ίδια στο “περί/about”. Παντός παράξενο είναι αυτό το θηλυκό: σε κάποιο σημείο με ξαφνιάζει, παραπέμποντας σε μία λύση που πρότεινε κάποιος άλλος ιστολογάς! [...]

  4. [...] επικαιρότητα, ένα κείμενο που ξεκίνησε ως σχόλιο στο κάμερες αστυνομίας αλλά που η τροπή του άλλαξε θέση και το έφερε [...]

Post a Comment

Your email is never shared. Required fields are marked *

*
*